hurtownia odzieży używanej Usati.pl - LOGO
hurtownia odzieży używanej Usati.pl - LOGO

Co należy wiedzieć o sortowanej odzieży używanej?

Planując otwarcie własnego sklepu z odzieżą używaną przychodzi czas decyzji - sort, niesort czy końcówki kolekcji? Każdy rodzaj ma niewątpliwie swoje wady i zalety. W tym artykule postaramy się opisać czym konkretnie jest sortowana odzież używana, jakie ma plusy i minusy, oraz jak prezentuje się na tle niesortu oraz outletu.

sortowana odzież używana

Charakterystyka sortowanej odzieży używanej

Sortowana odzież używana jest to specjalnie wyselekcjonowany rodzaj towaru (z niesortu), przygotowany przez odpowiednie sortownie według kilku istotnych reguł (różnych dla każdej firmy). Wyróżniamy podziały jakościowe (CREAM, Pierwszy Gatunek, Drugi Gatunek), podziały ze względu na płeć (damskie, męskie, dziecięce) oraz podziały asortymentowe (spodnie jeans, spodenki, bluzy, kurtki, płaszcze itp.). Każdy dostawca stosuje indywidualne nazewnictwo i sposób sortowania. Przeważnie jest tak, że w Polsce najpopularniejsza jest odzież w jakości CREAM (najwyższa) i Pierwszy Gatunek w mixie Damskim lub Dziecięcym. Są to najliczniejsze i najbardziej chodliwe rodzaje odzieży używanej. Dzieje się tak dlatego, że małe sklepy z odzieżą używaną kupując takie mixy mają w nich dosłownie wszystko czego potrzebują, więc dla każdego Klienta coś się znajdzie. Gdyby chcieli dokonywać zakupów typu: 1 worek spodni, 1 worek bluzek, 1 worek sweterków, to musieliby jednorazowo wydać bardzo dużo gotówki, aby w sklepie podczas nowej dostawy nie wisiały np. same spodnie. Z tego też względu MIXY są najbardziej popularne, najczęściej spotykane i najchętniej kupowane.

Sortownie odzieży używanej lub bezpośredni importerzy odzieży używanej mają możliwości przygotowania towaru dla swoich Klientów ściśle pod ich wymagania. Jest to bardzo korzystne dla potencjalnego nabywcy, gdyż dostaje dokładnie to czego chce i czego oczekuje. Jednak przeważnie jest tak, że sortownie i importerzy chcą rozmawiać o indywidualnych konfiguracjach towarowych tylko z bardzo dużymi odbiorcami, którzy jednorazowo zamawiają bardzo duże ilości. Dla małych i średnich sklepów pozostaje zakup gotowych worków przygotowanych według specyfikacji sortowni/importera. Nie jest to nic złego, ponieważ dostawcy starają się w ten sposób przygotować najlepszy towar dostosowany na dany rynek, a sklep nie musi marnować czasu na szukanie odpowiedniego asortymentu.

Rodzaje sortu - klasyfikacja towaru

Nowicjusze w branży odzieży używanej mogą początkowo mieć mętlik w głowie widząc niezliczone ilości różnego rodzaju nazw poszczególnych gatunków odzieży używanej. Każdy dostawca prowadzi nazewnictwo we własnym zakresie, jednak są pewne podstawowe kwestie o jakie warto pytać zawsze przed zakupem sortu.

Wyróżniamy kilka podstawowych Klas sortowanej odzieży używanej:

  • CREAM - odzież używana najwyższej jakości wśród której występują ciuchy nowe z metkami i sporo rzeczy markowych.
  • I Gatunek - dobrej jakości odzież używana, bez plam, dziur i tzw. ''odzieży babcinej''.
  • II Gatunek - odzież słabej jakości, nadająca się bardziej na rynek afrykański niż polski.

Zasadniczo w przypadku prowadzenia sklepu z odzieżą używaną w Polsce powinniśmy interesować się tylko towarem w jakości CREAM. Czasy kiedy w Polsce handlowano nawet towarem drugiego gatunku przeminęły bezpowrotnie. Poszczególne gatunki odzieży mogą się różnie nazywać w zależności od hurtowni lub importera. CRAEM może nosić nazwy np. Lux Mix, Super Lux, Extra Sort itp. Wszystko zależy od dostawcy. Zawsze powinniśmy dopytywać co kryje się pod tajemniczą nazwą ''Wysokiej jakości mix damski'' bo dla jednego może to być CREAM a dla drugiego II Gatunek.

Rynek odzieży używanej w Polsce ciągle ewoluuje. Czasy kiedy ludzie kupili wszystko co im się wrzuciło na środku sklepu do koszy się skończyły. Teraz, aby osiągnąć sukces sklep z odzieżą używaną musi wyglądać jak butik a nie typowy ciucholand. Tylko wysoka jakość odzieży sprawi, że możemy liczyć na sukces w tym biznesie.

Ceny na poszczególne rodzaje używanej sortowanej odzieży są bardzo różne w zależności od sprzedawcy. Najtaniej zawsze dokonamy zakupu u bezpośrednich importerów, jednak mogą oni czasami przedstawiać dość wygórowane warunki dotyczące np. minimalnej ilości odzieży jaką musimy zakupić. Hurtownie odzieży używanej pozwalają na dokonywanie zakupów w ilościach mniejszych, jednak ceny są nieco wyższe. W każdym przypadku, jeżeli znaleźliśmy interesującego nas dostawcę powinniśmy się z nim skontaktować i porozmawiać o szczegółach ewentualnej współpracy.

Przykładowe widełki cenowe na poszczególne asortymenty:

  • CREAM - od 25zł do 40zł za kilogram
  • I Gatunek - od 10zł do 25zł za kilogram
  • II Gatunek - od 4zł do 10zł za kilogram

SORT czy NIESORT

Często poruszanym problemem dla osób rozpoczynających działalność w branży odzieży używanej jest wybór pomiędzy towarem sortowanym a niesortowanym. Każdy rodzaj odzieży używanej (czy to SORT czy to NIESORT) ma swoje plusy i minusy. Zasadnicza różnica polega na tym, że towar sortowany (przynajmniej w teorii) powinien być zawsze stałej jakości i nie powinniśmy doznać szoku podczas jego zakupu pod względem niezgodności z oczekiwaniami. Niesort natomiast, są to zbiórki kontenerowe, szkolne,C4C (Cash for Clothes) lub D2D (door to door) bezpośrednio od osób oddających odzież. Zasadniczo może tam być wszystko od tragicznej jakości ciuchów nadających się na szmaty, po markowe, nowe z metkami ciuchy np. Dolce & Gabbana lub Prada. W przypadku SORTU dostawca powinien nam gwarantować określoną jakość, natomiast w przypadku NIESORTU tej gwarancji nie mamy żadnej i kupujemy tzw. ''kota w worku''.

W przypadku sortowanej odzieży używanej hurtownie powinny dawać nam możliwość wglądu w zakupiony towar, dzięki czemu wiemy co kupujemy (np. hurtownia włoskiej odzieży Usati.pl każdemu daje możliwość sprawdzenia towaru przed zakupem). Do niesortu wglądu raczej mieć nie będziemy, bo nawet hurtownia nie wie co dokładnie sprzedaje. W przypadku SORTU warto znaleźć odpowiedniego sprawdzonego bezpośredniego importera, który będzie gwarancją stałej jakości towaru nawet gdy zamawiamy ją ''w ciemno''. W przypadku hurtowni warto w miarę możliwości jeździć i sprawdzać osobiście jakość tego co kupujemy (zwłaszcza, że ceny w hurtowniach mogą być o 20-30% wyższe niż u bezpośredniego importera odzieży używanej). Inaczej ma się sprawa w przypadku niesortu. Tutaj i importer i hurtownia nie dają gwarancji na to co się znajdzie w workach. Jakość towaru niesortowanego ciągle spada (zauważyć można coraz większe narzekania na niesort z Anglii) przez co warto się dwa razy zastanowić przed zakupem niesortu. Tutaj kluczowym czynnikiem powinna być cena i wiarygodność dostawcy. Jeżeli mamy do czynienia z dużym bezpośrednim importerem, który sprowadza towar po dobrej cenie - warto spróbować. Jeżeli mielibyśmy zamawiać za grube tysiące złotych drogi NIESORT np. angielski od podejrzanej, dopiero co otwartej hurtowni - to lepiej się wstrzymać. Sytuacja w bogatych krajach europejskich z których przez lata sprowadzany był niesort jest coraz gorsza i nic nie wskazuje na to, aby miała się szybko poprawić. Z tego względu zakup ciuchów sortowanych wydaje się bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Zasadnicze różnice pomiędzy sortem i niesortem:
SORT:

  • stała jakość towaru, bez ciuchów brudnych i uszkodzonych (bez specyficznego zapachu)
  • możliwość wyboru poszczególnych kategorii (np. tylko odzież damska lub dziecięca)
  • możliwość wglądu w worki przed zakupem (powinna być w każdej szanującej się hurtowni)
  • brak odpadów, które trzeba zutylizować
  • nie potrzebujemy wielkich magazynów i sortowni, po prostu wywieszamy w sklepie
  • wyższa cena niż w przypadku odzieży niesortowanej z oryginalnych zbiórek
  • czasami dla hurtowników NAJWYŻSZA JAKOŚĆ to nie to samo o czym my myślimy

NIESORT:

  • dużo niższa cena zakupu niż w przypadku odzieży sortowanej
  • możliwość zarobienia dużo większych pieniędzy niż w przypadku sortowanej odzieży (lub utraty sporej części jeżeli trafimy na słabą partię towaru)
  • nigdy nie wiadomo co znajduje się w workach (może się zdarzyć, że 80% wyrzucimy do śmieci)
  • problem z utylizacją pozostałych odpadów nie nadających się do sprzedaży
  • brak możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem (kupujemy tzw. kota w worku)
  • dodatkowa praca związana z przesortowanie towaru (a także np. praniem brudnych ciuchów)
  • specyficzny zapach odzieży (jak w lumpeksach 20 lat temu)

SORT czy OUTLET (końcówki kolekcji)

Poza niesortem, konkurencją dla wysokiej jakości ciuchów sortowanych jest odzież typu outlet (końcówki kolekcji). Outlet jest to odzież nowa, z metkami, która z jakichś względów nie została sprzedana w pierwotnym sklepie. Przeważnie jest to towar, który został wyprodukowany w zbyt dużej ilości i nawet nie trafił na półki sklepowe, zwrócony przez klienta bez podania przyczyny (większość sklepów daje taką możliwość) lub niesprzedany w sklepie w danym czasie i danym sezonie.

W porównaniu z sortem, odzież outlet ma jedną zasadniczą zaletę – rzeczy są nowe, z metkami, często w oryginalnych opakowaniach. Zaleta ta, jest nie do przecenienia, gdyż metka, sugerująca, że towar jest nowy potrafi przyciągnąć do sklepu zupełnie innych klientów. Taki towar (z metkami) idealnie nadaje się na prezent (kto nie chciałby dostać np. lnianej marynarki Top Secret z ceną na metce 299zł, podczas gdy możemy ją kupić za 20-30zł?). Dzięki odzieży z metkami nasz ciucholand może wyglądać zupełnie inaczej niż konkurencyjne lumpeksy.

Outlet sam w sobie nie jest konkurencją dla odzieży sortowanej, a jedynie jej uzupełnieniem. Najlepszym rozwiązaniem jest wymieszanie końcówek kolekcji z odzieżą sortowaną. Dzięki takiemu zabiegowi mamy: - różnorodność modeli, rozmiarów i kolorów (sort) - sporo rzeczy nowych z metkami (outlet) - nasz sklep wygląda na bardziej premium, a nie typowy szmateks - docieramy do nowych klientów, którzy szukają rzeczy nowych a nie tylko używanych - możemy zwiększyć dochody sklepu, gdyż na odzieży z metkami można zarobić nieco więcej (w zależności od ceny zakupu).

Zakup outletu dla sklepu second hand musi być przemyślany. Nie możemy sprzedawać drogich marek z najnowszych kolekcji, bo nie taka jest grupa docelowa klientów odwiedzających second handy. Powinniśmy skupić się na kolekcjach nieco starszych, ale za dużo niższą cenę. Idealnym rozwiązaniem sią kolekcje sprzeda kilku sezonów, których cena często jest podobna albo nawet niższa niż cena za 1kg odzieży sortowanej. Dzięki temu możemy sprzedawać nowe ubrania w cenie używanych i podnosić prestiż naszego sklepu.

Dostawcy sortowanej odzieży używanej

Należy sobie zdać sprawę z tego, że za dobry towar trzeba odpowiednio zapłacić. Nic złego, jeżeli słono płacimy za wysokiej jakości towar, na którym i tak swoje zarobimy. Problem zaczyna się, gdy nieuczciwy dostawca zachwala swoją sortowaną odzież używaną najwyższej jakości w cenie 30zł/kg jedocześnie wiedząc, że sprzedaje klientowi odzież w 1 i 2 gatunku. Reklamacje w branży odzieży używanej są bardzo rzadkie i trudne do udowodnienia, bo ''wysoka jakość'' dla każdego może znaczyć coś innego. Właśnie przez takich nieuczciwych dostawców psuje się rynek odzieży używanej. Poszukując odpowiedniego dostawcy musimy sprawdzić czy jest on wart zaufania i powierzenia naszych pieniędzy. Jeżeli jedziemy do hurtowni osobiście i samemu wybieramy towar to ten problem odpada. Bardzo często jednak zamawiamy towar na wysyłkę i wtedy sprawdzenie z kim się współpracuje jest niezbędne zwłaszcza, jeżeli dokonujemy zakupów po raz pierwszy.

Już sam wygląd strony internetowej sprzedawcy może nam uzmysłowić z jakim sprzedawcą mamy do czynienia. Niechlujna strona ze starymi informacjami może sugerować, że firma tak szybko jak powstała tak szybko została zamknięta. Brak danych kontaktowych, danych rejestrowych firmy (NIP, REGON) powinien automatycznie zapalać w nas czerwoną lampkę ostrzegawczą. Jeżeli uda się nam dodzwonić lub skontaktować z danym sprzedawcą, warto dopytać jakim towarem handluje, kiedy miał ostatnią dostawę, czy można przyjechać i obejrzeć towar itp. Komentarze i opinie na różnych forach internetowych nie będą dobrym wyznacznikiem analizy potencjalnego dostawcy, gdyż każdy może je zamieścić anonimowo (chociaż nie można ich w 100% lekceważyć, zwłaszcza jeżeli pojawia się ich bardzo dużo). Lepszym wyjściem jest poproszenie hurtowni o referencje od innych osób, które u niego dokonywały zakupu. Niestety większość klientów, którzy trafią już na odpowiedniego dostawcę niechętnie dzieli się opiniami na jego temat (dlatego większość opinii na forach internetowych związanych z branżą odzieży używanej w jakiejkolwiek formie jest negatywna). Większe hurtownie (jak np. Usati.pl) starają się zbierać opinie i referencje od swoich klientów bezpośrednio. Tylko część osób decyduje się na poświęcenie czasu i opis współpracy (jednocześnie zgadzając się na upublicznienie opinii), ale zawsze jest to sygnał dla potencjalnego klienta, że dana firma nie jest firmą widmo.



Spodobał Ci się ten artykuł? Chcesz być informowany o podobnych ciekawych materiałach z naszej strony? Podaj poniżej swój adres e-mail, a nie ominą Cię wartościowe i ciekawe wiadomości ze strony Usati.pl.





Udostępnij: facebook   google+   twitter